SinarHairan

8 Fakta Menarik Tentang Kitaran Haid Yang Wanita Perlu Tahu

loading...

Datang bulan adalah satu proses yang normal bagi seseorang yang meningkat dewasa. Banyak fakta-fakta yang masih belum diketahui oleh para wanita diluar sana.Tahukah anda, ketika datang bulan hasrat seks wanita biasanya akan meningkat.

Pertama,semasa datang bulan tahap gairah seks anda akan meningkat. Kebanyakkan wanita akan merasa gairah atau mudah terangsang ketika mereka datang bulan.

Semasa datang bulan  hormon progesteron dalam tubuh badan seorang wanita berada dalam tahap yang rendah.

Menurut kajian, progesteron merupakan hormon yang dapat meningkatkan keinginan untuk berkasih sayang. Oleh itu,tidak heran lah jika semasa haid anda lebih berkeinginan seksual hanya dengan satu rangsangan yang kecil.Malangnya,bersetubuh semasa datang bulan adalah haram atas faktor kesihatan.


Kedua, tekanan akan mempengaruhi kitaran haid anda. Tekanan atau stress bukan hanya akan menggangu waktu tidur anda malah ianya akan mempengaruhi kitaran haid anda. Menurut kajian  F. Ralph Dauterive, M.D.semasa anda stress otak akan nelepaskan hormon stress yang akan menggangu kitaran haid anda pada setiap bulan.


Ketiga,video tentang kitaran haid (Menstruasi).  Huffington Post pernah menceritakan mengenai kitaran haid yang telah dihasilkan oleh Walt Disney pada tahub 1946. Video yang bertajuk "The Story Of Menstruation" bertujuan untuk kelas pendidikan di sekolah. Video tersebut merupakan filem pertama yang telah menggunakan perkataan 'vagina' bagi menjelaskan alat kelamin wanita.


Keempat, hanya satu cawan. Secara purata, darah yang keluar semasa tempoh haid (5-7 hari) tidak lebih dari satu cawan. Sesetenagah daripada wanita pernah menyuarakan bahawa darah haid mereka sangat banyak pada hari pertama,namun sebenarnya adalah hanya satu cawan dan beberapa suduh teh sahaja.

Kelima, haid dianggap satu mitos.Di era moden ini wanita yang datang bulan merupakan satu perkara yang normal.Namun dibeberapa bahagian dunia,haid masih dianggap sesuatu mitos.Wanita remaja beberapa negeri di Amerika perlu menahan rasa malu apabila ditertawakan oleh rakan sekelas nereka apabila datang bulan. Percayakah anak-anak gadis yang sedang datang bulan tidak dibenarkan memasak kerana takut makanan akan tercemar akibat darah kotor mereka ini yang berlaku di luar bandar India.

Keenam,membuatkan seseorang wanita itu jadi suka bebelanja.Satu kajian menunjukkan wanita lebih suka membeli belah 10 hari sebelum datang bulan.Profesor Pine dari University of Hertfordshire telah menunjukkan 500 wanita akan bebelanja sebelum mereka datang bulan. Hampir 66 peratus responden yangbersetuju bahawa  semasa haid mereka membelanjakan sesuatu tanpa berfikir.Salah satu punca adalah kerana ketika mengalami PMS, wanita akan menghabiskan masa dengan membeli-belah barang-barang kegemaran.


Ketujuh,perasan atau tidak sebelum anda datang bulan seseorang wanita itu mempunyai nafsu makan yang melampau. Selepas habis makan anda akan memesan makanan lagi.Perkara ini terjadi kerana hormon didalam badan anda tidak stabil.


Kelapan, sebelum anda datang bulan anda akan merasa sakit pinggang, lengguh badan,lemah,lemau dan sakit dibahagian payudara. Sesetengah wanita akan mengalaminya. Editor: Ila



loading...
loading...

0 Response to "8 Fakta Menarik Tentang Kitaran Haid Yang Wanita Perlu Tahu"

Catat Ulasan