SinarHairan

Petani Kundasang agih sayur percuma dari biarkan ia bazir terbuang

loading...
Simon Leong sedang berusaha untuk membantu petani Kundasang untuk menjual sayur-sayuran mereka, yang tidak terjual semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Petani Kundasang agih sayur percuma dari biarkan ia bazir terbuang

Video Twitter yang mendokumentasikan kempen Leong telah menjadi viral sejak ia dimuat naik oleh rakannya, Shahrizal Denci, pada 10 April.

Shahrizal berkata, Leong adalah antara yang pertama mengedarkan sayur-sayuran percuma kepada orang ramai dan barisan hadapan COVID-19 di negeri ini, dan bukannya membiarkan mereka membazir.



Dia juga membeli produk lain untuk derma kepada mereka yang memerlukan.

"Memandangkan pelaksanaan MCO pada 18 Mac, saya telah memberi sayuran dari ladang saya kepada orang ramai, termasuk mereka di hospital dan klinik kesihatan Ranau, serta polis daerah.

"Saya tidak mempunyai pilihan, kerana sayur-sayuran perlu dituai, jika tidak, mereka akan menjadi buruk.


Leong, yang juga presiden Persatuan Pengusaha Pertanian Kundasang, berkata selepas dia selesai mengedarkan hasilnya sendiri, beliau memberi tumpuan kepada membantu petani lain mendapatkan pendapatan tambahan.


Beliau mendekati Ahli Parlimen Ranau Jonathan Yasin, ADUN Inanam Kenny Chua dan ADUN Karamunting Hiew Vun Zin untuk membeli sayur-sayuran secara pukal dengan harga yang lebih murah untuk diberikan kepada penduduknya.



"Akan ada lagi 100 ton sayur-sayuran tajaan yang akan dikeluarkan minggu depan. Saya membantu memuatkan hasil daripada ladang menggunakan lori saya.

"Selepas itu, saya akan berhubung dengan mereka yang mengendalikan logistik untuk menghantar sayur-sayuran di sekitar Ranau, Inanam dan Sandakan," katanya.

Leong berkata, para petani tidak akan memperoleh keuntungan besar dari penjualan pukal setelah mempertimbangkan pelaburan awal mereka, tetapi sekurang-kurangnya mereka membuat sedikit untuk membeli beras dan barang keperluan lain.

Beliau menambah walaupun kerajaan negeri telah mengeluarkan lebih banyak permit untuk lori untuk mengangkut sayur-sayuran, tidak banyak pengguna.



"Kebanyakan restoran ditutup atau pasif, jadi lori hanya mengambil separuh daripada beban biasa dari kami," katanya.

loading...
loading...

0 Response to "Petani Kundasang agih sayur percuma dari biarkan ia bazir terbuang"

Catat Ulasan