SinarHairan

saya tidak boleh melakukan kerja berat. Namun demi sesuap nasi, saya usahakan juga menanam serai di sekeliling rumah

loading...


Assalamualaikum kisah di  Kampung Candan, Chetok, pasir mas.hulurkan tangan ringgankan beban

Rohana bersama anak lelakinya hanya mampu bertahan tinggal di rumah yang semakin usang.

PASIR MAS - Hasil jualan serai RM3 seberkas menjadi sumber rezeki kepada seorang ibu tunggal, Rohana Deraman, 50, bagi menyara kehidupannya bersama anak lelaki, Mohamad Hafiz Daniell Abdullah, 7, di Kampung Candan, Chetok, di sini.

Rohana berkata, walaupun jumlah itu sangat kecil, namun hanya itu yang mampu diusahakannya, selain mengharapkan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) berjumlah RM100 sebulan.

Menurutnya, bukan dia tidak mahu mencari pekerjaan lain, tetapi kesihatannya tidak mengizinkan apabila menghidap penyakit kencing manis.

“Keadaan itu menyebabkan saya tidak boleh melakukan kerja berat. Namun demi sesuap nasi, saya usahakan juga menanam serai di sekeliling rumah untuk dijual kepada kedai runcit berhampiran.

“Sekali jual, dapatlah RM3.. duit itu saya kumpul sehingga cukup untuk beli barangan keperluan dapur,” katanya.

Rohana berkata, lebih menyedihkan apabila bantuan JKM sudah beberapa bulan tertunggak, sekali gus menyebabkan mereka dua beranak hanya mampu mengharapkan belas ihsan saudara-mara.

Menurutnya, dia juga terpaksa berdepan dengan masalah rumahnya yang layak digelar pondok dan menunggu hari menyembah bumi.

Katanya lagi, rumah tersebut dibina sejak 1996 dan hanya dilengkapi ruang tamu serta dapur.

“Sejak kematian suami lima tahun lalu, saya tidak mampu berbuat apa-apa. Bumbung rumah juga bocor. Setiap kali hujan, saya dan anak terpaksa tidur bersila kerana semua ruang dipenuhi air hujan.

“Saya harap sangat jika rumah ini dapat dibaiki atau diganti baru. Sudah beberapa kali saya cuba mendapatkan bantuan, tetapi sampai sekarang tiada sebarang jawapan," katanya.

loading...
loading...

0 Response to "saya tidak boleh melakukan kerja berat. Namun demi sesuap nasi, saya usahakan juga menanam serai di sekeliling rumah"

Catat Ulasan